Omgevingsvergunning Hedel is binnen

Inmiddels al weer een paar weken geleden, maar de omgevingsvergunning van deze vrijstaande woning in Hedel is binnen. Mijn werk is grotendeels gereed en de aannemer gaat er mee verder en zijn onderaannemers aan het werk zetten om staal en HSB e.d. te modelleren.

Hoewel de architect dat natuurlijk altijd beter kan toch een kleine omschrijving van de woning:

Op de begane grond, die is opgebouwd uit HSB en Maasstenen, vind je de slaapkamers, een studie/logeerkamer, de badkamer en de berging (met installaties). Op de eerste verdieping die is opgebouwd uit HSB en verticale houten (populier) latten de woonkamer, de keuken/eetkamer en het toilet met aan beide zijde een terras.

Aanvraag omgevingsvergunning Pharos Hoofddorp de deur uit

Hoewel ik zelf niet de persoon ben die de aanvraag heeft gedaan, heb ik wel het model en de tekeningen gemaakt die voor de aanvraag nodig zijn. Het heeft alles bij elkaar best een tijd geduurd, ik geloof een maand of 6, maar dan heb je uiteindelijk wel een mooi gebouw en een goede aanvraag omgevingsvergunning. Nu nog even door voor de werktekeningen tot eind maart en dan gaan we weer met het volgende project verder.

Nieuw Gereedschap

Omdat goed gereedschap het halve werk is, maar eens nieuw gereedschap gekocht. Ik moet zeggen dat Revit op 5Ghz best prettig is. Mijn oude, ongeveer 5 jaar oude machine werd, zeker in de grotere projecten toch echt veel te traag, dus werd het tijd voor wat nieuws en na een prima jaar kan dat dan ook prima. In 2019 kunnen we hiermee nog sneller en beter werken !

BIM in het klein!

Kast in mijn kantoor, ontworpen in Revit en natuurlijk een uittrekstaat gemaakt voor de benodigde onderdelen. Deze is direct naar de leverancier van het hout gegaan die alles op maat heeft gezaagd. Alles uiteindelijk door mijn vader in elkaar gezet en het blijkt allemaal nog te passen ook (ik had niet anders verwacht). Het enige dat achteraf is ingemeten zijn de kaders rondom de kast. Om dit vooraf goed te doen had ik een pointcloud moeten laten maken van mijn kantoor en dat ging me net even te ver. Nu zelf alles nog schilderen.

Naast bouwkundig ook aardig wat installaties gemodelleerd

Toen ik in april 2017 als ZZP-er aan de slag ging was één van de eerste die bij me belde om te kijken of ik kon helpen met het maken van tekeningen Roy van Noordzij Brielle BV. Nu is dat niet zo vreemd want ik ken Roy al vanaf de kleuterschool en we zijn sinds die tijd goede vrienden van elkaar. De uitdaging was dat hij de eigenaar is van een installatie bedrijf en dat niet iets is dat ik ooit had getekend. Natuurlijk wel eens een leiding om aan te geven waar deze het gebouw uit ging en de hwa die tegen de gevel aan zit, maar daar hield het wel bij op. Nu gaat het in het geval van de projecten van Noordzij Brielle altijd om vrijstaande woningen met maximaal 2 badkamers en toiletten, een standaard ventilatie box of met WTW en zeker de laatste tijd een warmte pomp voor de verwarming. Allemaal geen rocket science qua tekenwerk, maar zeker bij de eerste paar woningen had ik nog wel wat hulp nodig en hebben we regelmatig overlegd om het goed te krijgen. Inmiddels is die hulp een stuk minder nodig en overleggen we bij afwijkende oplossingen even telefonische en is het meestal wel voor elkaar.

Bijkomend voordeel van mij het tekenwerk laten doen is dat Roy hier geen tijd aan hoeft te besteden (hij deed het voorheen altijd zelf) en dat ik alles in Revit doe, dus 3D, en dat geeft zijn klanten gelijk een heel goed beeld van hoe de installatie in elkaar zit en wat ze krijgen. Tevens is het leuk dat de aannemer Bloemfontein, waar deze projecten van zijn, in de meeste gevallen hun woningen ook in Revit modelleren en we dus eigenlijk aan het BIM-en zijn en ik een keer aan de andere kant van de tafel zit, op de stoel van de installateur. Nu moet ik ook wel toegeven dat BIM-en in dit geval wel een groot woord is omdat er weinig overleg is tussen de partijen op het gebied van het modelleren zelf (uiteraard wel tussen Noordzij en Bloemfontein) en de aannemer altijd al grotendeels klaar is met zijn model voordat de installatie erin komt, maar omdat ze zelf tekenen en bouwen houden ze goed rekening met de installaties en past het er eigenlijk altijd vrij makkelijk ik. Over het algemeen gaat mijn model dan ook niet meer terug naar de aannemer en wordt alles in PDF aangeleverd.

Toen ik een aantal weken geleden eens keek hoeveel projecten we inmiddels samen hebben gedaan bleken dat er 26 te zijn en er staan er ook nu nog een paar die moeten gebeuren, dus we gaan snel richting de 30. Blijkbaar gaat het dus goed en zijn we beide tevreden. Ik heb er ook aardig wat van opgestoken, niet alleen het leren modelleren van kanalen en leidingen maar ook hoe de installaties werken en ik heb een veel beter beeld wat voor ruimte er gereserveerd moet worden om alle installaties kwijt te kunnen, kennis die ik in andere, bouwkundige projecten, dan weer kan gebruiken.

Brandveiligheid in Revit

Ik ben al een tijdje bezig om mijn Revit bibliotheek voor brandveiligheid op orde te krijgen. Natuurlijk kan je van alles en nog wat van internet downloaden, maar deze doen allemaal niet wat ik wil, dus zelf aan de slag en om eerlijk te zijn vind ik dat leuk werk om te doen.

Hier onder zie je hoe ze eruit zien in 3D en in plattegrond waarbij ik in de plattegrond de symbolen d.m.v. parameters kan verschuiven als ze bijvoorbeeld door een wand of ander symbool gaan, maar blijven ze als object natuurlijk op de juiste plek staan. Ook kan ik dmv diverse filters de symbolen en de 3D objecten aan of uit zetten als ze niet nodig zijn op een bepaalde plattegrond of 3D view (moet de filters voor doorsnedes en aanzichten nog maken).

Nu zijn de symbolen volgens NEN 1414 of het symbool dat gangbaar is, maar is er 1 symbool waarvan ik niet weet wat gangbaar is en dat is de rookmelder.

Bovenaan de afbeelding (onder de brandblussers) zie je het icoon dat ik tot nu toe gebruikte en wat alleen 2D was en dus vervangen moet worden, maar dit past niet helemaal meer bij de rest. Dus is er een standaard symbool voor rookmelders en zo niet wat wordt door jullie gebruikt?

Pharos Hoofddorp gaat de goede kant op

Inmiddels al weer een paar maanden met dit project bezig en het gaat de goede kant op. De laatste uitdagingen worden als het goed is binnenkort opgelost en dan kan het BIM worden afgemaakt. Het idee van de verbouwing van deze toren was om een gezond gebouw te maken. Van de website van Pharos:

In Pharos zijn gezond en energiek werken de verbindende kracht. Hier halen werknemers het optimale uit zichzelf. Je huurt geen vierkante meters vloeroppervlak maar kubieke meters gezonde werkomgeving. Met de nieuwste slimme en duurzame technologie bouwen we samen met huurders, partners en leveranciers aan de gezondste werkcommunity van Europa.

Begin 2018 en verder

De afgelopen 4 maanden druk bezig geweest met een mooi project in Rotterdam, waarvan de gebouweigenaar niet wil dat we hier over posten op internet totdat een aantal zaken geregeld zijn. Jammer natuurlijk, want je wil, zeker als ZZP-er, laten zien waar je mee bezig bent en dit als marketing gebruiken. Je probeert dan natuurlijk wel zaken te plaatsen op bijvoorbeeld LinkedIn die erg algemeen zijn (mijn vraag over het bouwbesluit en de hoogte van vloeren in bestaande gebouwen bijvoorbeeld) om toch een beetje onder de aandacht te komen. Ook merk ik dat je je wat meer gaat bemoeien met berichten van anderen.

Dus ondanks dat er weinig nieuws was over projecten heb ik niet stil gezeten. Dit zou, gezien de huidige drukte in de bouw, misschien ook wel vreemd geweest zijn. Tijdens dit project ook nog een aantal kleinere projecten gedaan. Een woonhuis, diverse installatie klussen voor Noordzij Brielle, de Revit modellen voor de bouwplaatsinrichting voor Bruil en wat ontruimingsplattegronden voor DHG en Middelwateringbouw. Dus lekker afwisselend allemaal, wat onder andere een rede was om iets meer dan een jaar geleden als ZZP-er aan de slag te gaan.

Gedurende de afgelopen 4 maanden en ook daar voor, contact gehad met een aantal partijen voor een volgend project en ik denk dat ik een leuke en interessante gevonden heb voor de komende 3 maanden met wellicht nog een vervolg daarna. Ook voor dit project moet nog even toestemming worden gevraagd om zaken op het internet te plaatsen, maar ik hoop deze snel te krijgen, dus word vervolgd. Ook de installatie klussen blijven binnen druppelen (afgelopen 2 weken 2 nieuwe) en ik ben gevraagd om 2 offertes te maken voor het uitwerken van 2 woningen.

Technisch weer

Het was vandaag heel erg ‘technisch’ weer, dus dan moet je natuurlijk even naar buiten.  Om dan het nuttige met het aangename te combineren ben ik even naar Schiedam geweest om een gebouw op te nemen voor het maken van ontruimingsplattegronden.  Ik moet zeggen ze hebben daar een prima uitzicht zo over de skyline van Rotterdam. Je zou bijna niet aan werken toekomen.